Ældre

Evaluering viser succes med faste teams i ældreplejen – men der er plads til forbedring

En VIVE-evaluering af 25 kommuners forsøg med faste, tværfaglige og selvstyrende teams viser øget kvalitet af plejen og bedre trivsel hos medarbejdere. Men særligt sygeplejens manglende integration i ældreplejen er et benspænd for det fulde potentiale.

Hvis ikke man ændrer i den eksisterende organisation for at benytte faste, tværfaglige og selvstyrende teams i ældreplejen, risikerer man at trække ressourcer væk fra borgerarbejdet, lyder det fra VIVE. Foto: Colourbox

07. 05. 2024 - kl. 15:44
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

25 kommuner har siden 2021 med støtte fra Socialstyrelsen forsøgt sig med faste, tværfaglige og selvstyrende teams i ældreplejen. Siden har regeringen og en række af Folketingets partier indgået en aftale om en ældrereform, hvor der også er afsat et trecifret millionbeløb til etablering og udbredelse af faste teams i alle kommuner.

VIVE er nu kommet med en evaluering af de faste teams i forsøgskommunerne, og det ser lovende ud.

Evalueringen peger blandt andet på, at medarbejderne oplever en øget trivsel og arbejdsglæde. Særligt de udkørende medarbejdere i hjemmeplejen, social- og sundhedsmedarbejderne, har oplevet positive resultater.