Økonomi
Folketinget

Ordførere om statsligt vokseværk: ”Vanvittigt, skammeligt og bekymrende”

LA og SF er enige: Stigningen på 11,2 milliarder kroner til lønudgifter i den statslige administration er bekymrende. Enhedslisten mener dog ikke nødvendigvis, det er et problem, at administrationen vokser.

Foto: Christoffer Regild

07. 05. 2024 - kl. 21:15
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Siden 2017 er udgifterne til løn i den statslige administration steget med 11,2 milliarder kroner svarende til 16.200 årsværk. I samme periode er udgifterne til den samlede kommunale velfærd steget med cirka samme sum, 11,7 milliarder kroner.

Det vækker forundring og forargelse hos flere partier på Christiansborg.

Lisbeth Bech-Nielsen, finansordfører for SF, kalder udviklingen vanvittig.

– Det er jo helt vanvittigt. Det er skammeligt. Det er klart, at der har været nogle tilfælde på eksempelvis skatteområdet og i forhold til corona og erhvervsstøtte, der retfærdiggør en del, men jeg kan simpelthen ikke forestille mig, at det står bag det hele, og jeg har tænkt mig at forfølge tallene og se, om der er en generel trend, hvor det bare vokser og vokser, for det er jo fuldstændig utilstedeligt overfor både kommuner og regioner, der får at vide, de bare kan spare, siger hun.

Og fra Liberal Alliance i den anden ende af det politiske spektrum bliver tendensen kaldt bekymrende.

– Det er jo tragikomisk. Det er en meget bekymrende udvikling, der er stik imod, hvad alle partier siger. På trods af løfter om, at vi skal have mindre bureaukrati, så vokser det, og det vokser gevaldigt i staten, siger politisk ordfører Sólbjørg Jakobsen.