Økonomi
Økonomiaftale
Folketinget

Finansminister: Råderum er ikke afgørende for økonomiaftale

Ifølge finansminister Nicolai Wammen (S) peger alt på en opjustering af råderummet, men det udløser ikke nødvendigvis flere penge til kommunerne i en økonomiaftale. Den aktuelle konjunktursituation og mangel på arbejdskraft sætter grænser for, hvad kommunerne kan tilføres af økonomi, lyder det.

Finansminister Nicolai Wammen (S). Foto: Morten Fauerby/Pressefoto

10. 05. 2024 - kl. 14:40
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Der kommer en opdatering af råderummet, inden økonomiforhandlingerne mellem KL og regeringen afsluttes, lover finansminister Nicolai Wammen (S). Men selvom alt ifølge finansministeren peger på en opjustering af råderummet, udløser det ikke nødvendigvis flere penge til kommunerne. Det gjorde Nicolai Wammen klart, da han var kaldt i samråd om råderummet. Her lagde han særligt vægt på de seneste års høje inflation som baggrundstæppe.