KL fremlægger 75 nye bud på regelforenklinger

Med en ny oversigt giver KL sit bud på, hvordan og under hvilke ministerier staten kan regelforenkle, så der kommer mindre bureaukrati i kommunerne.

KL giver nu et bud på, hvordan man med 75 regelforenklinger kan mindske bureaukratiet i kommunerne. Foto: Colourbox

15. 05. 2024 - kl. 13:46
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Mens forhandlingerne om kommunernes økonomi for 2025 er i fuld gang mellem regeringen og KL, kommer sidstnævnte nu med en række nye bud på, hvordan staten kan mindske bureaukratiet i kommunerne.

Det sker med 75 regelforenklingsforslag.

Forslagene kommer vidt omkring i detaljegrad og 14 ministerier. På Erhvervsministeriets område foreslår KL som det eneste, at man fjerner tilbudsloven, mens der på Børne- og Undervisningsministeriets område er 19 forslag – blandt andet at ændre i grundskoleberetningen.