Sundhed
KL

Nyt forebyggelsesudspil: KL vil gøre kommunerne nikotinfri

Først blev de røgfri, og nu skal de kommunale arbejdspladser være helt fri for nikotin. Sådan lyder en af KL’s anbefalinger i et nyt forebyggelses- og sundhedsfremmeudspil, der hovedsageligt henvender sig til kommunerne, men også kommer med anbefalinger til Folketinget.

En af KL's anbefalinger lyder, at kommunerne indfører nikotinfri arbejdstid på kommunale arbejdspladser. Odense har allerede indført en sådan ordning - med stor succes, fortæller rådmand Tommy Hummelmose (K).

16. 05. 2024 - kl. 06:45
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Mere forebyggelse og sundhedsfremme. KL vil med et nyt udspil inspirere kommunerne til at skrue op for ambitionsniveauet, når det kommer til at skabe sundere rammer for borgerne i kommunerne, så de kan leve et godt, langt og sundt liv.

Udspillet kommer ud over anbefalinger til kommunalbestyrelserne også med anbefalinger til politikerne på Christiansborg, for ikke alt kan løses kommunalt.

Meget kan kommunerne dog gøre – og meget gør de allerede. Nogle gør også mere, end KL nu anbefaler, og i udspillets indledning kommer KL’s formand Martin Damm (V) og administrerende direktør Kristian Vendelbo derfor med en opfordring:

”Nogle kommuner vil allerede have besluttet tiltag, som går længere, end vi peger på her i udspillet. Fortæl om dem til os og andre, så vi kan lære af hinanden. For kun ved at dele viden og udveksle holdninger skaber vi udvikling”.

Blandt forslagene til kommunalpolitikerne er et forslag om at gøre de kommunale arbejdspladser nikotinfri.