Ældre
Rekruttering
KL

KL-udvalgsformand ser gode værdier i ældrereform – men der skal sikres hænder nok

Kommunerne bakker op om værdierne i den nye ældrereform, men det er nødvendigt at sikre, at der er hænder nok til at løfte opgaven, lød det fra KL’s Christina Krzyrosiak Hansen (S) på Social- og Sundhedspolitisk Forum. Ældreministeren mener, tværfaglige teams vil gøre det lettere at rekruttere og fastholde, men der skal måske mere til for at gøre faget attraktivt.

Foto: Lars Horn / Baghuset

16. 05. 2024 - kl. 14:08
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Det er efterhånden en måned siden, ældrereformen landede, og lige så stille skal den til at implementeres. Men hvordan lykkes vi med det? Det var udgangspunktet for den samtale mellem Christina Krzyrosiak Hansen (S), formand for KL’s sundheds- og ældreudvalg med ressortansvar for ældre, og ældreminister Mette Kierkgaard (M), der åbnede årets Social- og Sundhedspolitisk Forum.

– Det er dejligt, vi lever længere, og at vi bliver flere ældre. Men det er vigtigt, vi ikke lukker øjnene for de konsekvenser, der opstår, når gabet mellem medarbejderressourcer og mennesker, der har behov, bliver for stort. Derfor er vi i kommunerne glade for, at et bredt flertal i Folketinget står bag den nye ældrereform, der sætter en ny retning for området, indledte Christina Krzyrosiak Hansen.

Hun fremhævede et eksempel på en af de borgere, reformen handler om – 96-årige Emma, der i 40 år har boet i lejlighed med sin mand, der nu er død. Emma får hjælp i hverdagen fra Lasse og Aisha. Hun kender dem godt, og de ved, hvad hun kan lide at spise.