Kultur

"Katastrofale konsekvenser” for Museum Sønderjylland er afblæst efter museumsreform

Med den nye museumsreform står Museum Sønderjylland til at miste 1,4 millioner kroner i tilskud. Sønderborgs borgmester er dog alligevel tilfreds, fordi det så ud til at blive meget værre.

Med den nye museumsreform står Museum Sønderjylland til at miste 1,4 millioner kroner i tilskud. Foto: Sønderborg Kommune

17. 05. 2024 - kl. 15:41
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Torsdag kunne kulturminister Jakob Engel-Schmidt (M) sammen med en række af Folketingets partier præsentere en museumsreform, der blandt andet permanent løfter de statsanerkendte museer med 75 millioner. Samtidig indføres der et nyt tilskudssystem, der skal være mere gennemskueligt og retfærdigt, lød det.

Arbejdet med en museumsreform har været længe undervejs. Det indebar blandt andet en række anbefalinger fra en arbejdsgruppe under Kulturministeriet, der blev offentliggjort i november sidste år.

De anbefalinger blev ikke taget godt imod i Sønderjylland.