Anlæg
Økonomi

Kommuner lapper huller i vejene og kæmper mod anlægsloftet

Vinterens hårde vejr har betydet, at kommuner i høj grad har måttet lapper huller i vejene. I Lejre og Jammerbugt har det betydet ekstraudgifter i en situation, hvor det i forvejen er svært at finde penge inden for anlægsrammen.

Flere kommuner har måtte afsætte ekstra penge til at lappe huller i vejene efter det hårde vintervejr. Foto: Colourbox

17. 05. 2024 - kl. 16:43
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Frost, tøvejr og masser af regn.

Vejret har været slidsomt  for vejene, og når vejret på den måde skifter, som det har gjort hen over vinteren, giver det flere huller i vejene end normalt.

Derfor har mange kommuner haft travlt med at registrere og lappe huller. Det gælder ikke mindst i Lejre Kommune, hvor man har været nødsaget til at afsætte ekstra penge til formålet.

– Vi har allerede nu overført godt tre millioner ekstra fra vores robusthedspulje til uforudsete udgifter. Det er bare til at få stoppet de værste af hullerne. Dels er det farligt, og dels ødelægger det vores veje på sigt, fortæller borgmester Tina Mandrup (V).