Økonomiaftale
Byggeri

Børn og ældre vokser ud af gamle bygninger – men anlægsloft gør det svært for kommuner at følge med

Antallet af børn og ældre stiger de kommende år, og det sætter kommunernes dagtilbud, skoler og plejehjem under pres. En snæver anlægsramme gør det dog svært for kommunerne at følge med på kapacitet.

21. 05. 2024 - kl. 15:17
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Spaden er i jorden flere steder i Aalborg Kommune. De kommende år har kommunen planlagt at bygge ikke mindre end seks plejehjem og 10 daginstitutioner. Det er nødvendigt for at kunne følge med og sikre nok pladser til et stigende antal børn og ældre, siger borgmester Lasse Frimand Jensen (S).

– Hvis vi ikke gør det, kan det jo i sidste ende betyde, at vi ikke kan leve op til pasningsgarantien eller sikre plejehjemspladser nok. Det vil vi være rigtig trætte af. Man har meget en tendens til at dele det meget op mellem service og anlæg. Men at have kapacitet nok er i allerhøjeste grad også velfærd for borgerne, siger Lasse Frimand Jensen.

De seneste år har Aalborg overskredet anlægsrammen for at kunne følge med, og det er både de begrænsninger, anlægsloftet medfører, og de seneste år med stigende priser, der gør det svært at følge med.