Økonomiaftale

Lovgivning er vokset med 145 procent: ”Bureaukratiet har taget overhånd”

Der er væsentligt flere ord i de love og bekendtgørelser, kommunerne i dag skal følge, end der var for 30 år siden. Antallet af ord er således steget med 145 procent, så der i dag er til 61 arbejdsdage med uafbrudt læsning. Det vidner om en helt forkert udvikling, mener KL’s formand Martin Damm (V).

23. 05. 2024 - kl. 06:45
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Det er ikke læsestof, landets kommunale medarbejdere mangler. En analyse, som KL har lavet på baggrund af tal fra CEPOS, viser nemlig, at den lovgivning, der regulerer kommunerne, er vokset så meget, at der er til 61 arbejdsdages uafbrudt læsning. Det er vel at mærke, hvis man læser 250 ord i minuttet i gennemsnit.

Det er tal fra CEPOS’ reguleringsdatabase, som KL har brugt til at undersøge udviklingen i antal gældende love og bekendtgørelser, der er kommunalt rettede. Undersøgelsen viser, at antallet af ord i love og bekendtgørelser, der vedrører kommunerne, er steget fra 2,8 millioner ord i 1990 til cirka 6,8 millioner ord i 2022. Det svarer til en stigning på 145 procent.

I 2022 indeholdt en lov 5.703 ord mod 2.618 ord i 1990. Det er en stigning på 117 procent. Men det er ikke kun ordene, der er blevet flere af. I samme periode er antallet af love og bekendtgørelser nemlig steget med henholdsvis 46 og 18 procent.

Og det er en helt forkert udvikling, mener KL’s formand Martin Damm (V).