Miljø

Nu skal kommuner forbyde sprøjtemidler i boringsnære beskyttelsesområder

Folketinget har vedtaget et lovforslag, der forpligter kommunerne til at udstede påbud eller forbud om sprøjtestop i boringsnære beskyttelsesområder.

En ny lov skal bidrage til renere drikkevand og mindske forurening. Foto: Colourbox

22. 05. 2024 - kl. 15:22
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Et lovforslag, der forbyder brugen af sprøjtemidler i boringsnære beskyttelsesområder, såkaldte BNBO, er blevet vedtaget i Folketinget.

Det skriver Miljøministeriet i en pressemeddelelse.

I områderne er der nemlig særlig risiko for, at sprøjtemidler ender i drikkevandet. Kommunerne har hidtil kunnet udstede påbud om sprøjtestop, men det er sjældent blevet gjort, lyder det i pressemeddelelsen.

Med lovforslaget bliver kommunerne nu forpligtet til at udstede et forbud eller påbud om sprøjtestop i BNBO mod fuld erstatning, hvis der er risiko for forurening i området, og hvis ikke det er lykkedes at lave en frivillig aftale.