Klima
Økonomiaftale

Anlægsrammen spænder ben for nødvendige klimaprojekter i kommunerne

Klimatilpasning og sikring mod voldsomt vejr kan ofte blive dyrt for kommunerne. Flere steder kan det slet ikke lade sig gøre at lave den nødvendige klimatilpasning inden for anlægsrammen. Derfor forventer borgmestre, at klimaprojekter undtages fra anlægsrammen.

Juelsminde Havn blev oversvømmet i december sidste år. Foto: Morten Pape/Jysk Fynske Medier/Ritzau Scanpix

27. 05. 2024 - kl. 13:49
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

I Hedensted befinder kommunen sig i en gordisk knude. Juelsminde, der er en del af Hedensted Kommune, har nemlig flere gange stået under vand og er udpeget som risikoområde i fare for oversvømmelse, og derfor er det blevet besluttet, at hele byen skal sikres mod vandsiden med diger.

Men det vil koste kommunen omkring 100 millioner kroner. Det svarer til, hvad Hedensted Kommune cirka må bruge på anlæg på et år, hvis kommunen skal holde sig inden for anlægsrammen.