EU
KL

Med en række EU-pejlemærker vil KL arbejde for lokale løsninger under nyt Europa-Parlament

Med 33 EU-pejlemærker gør KL sin holdning klar overfor det kommende nye Europa-Parlament. ”Hold nu fast i nærhedsprincippet,” lyder det fra udvalgsformand.

KL lancerer i dag 33 EU-pejlemærker, der lægger linjen for, hvad man vil arbejde for frem mod 2030. Foto: Colourbox

28. 05. 2024 - kl. 06:00
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Cirka 40 procent af de kommunale dagsordener er påvirket af EU.

Det viste en analyse fra KL i 2022.

Den store indflydelse på den kommunale hverdag har nu fået KL til at lancere seks temaer med 33 EU-pejlemærker, der skal lægge linjen for de områder, som kommunerne og organisationen vil arbejde for, når der efter 9. juni er valgt et nyt Europa-Parlament og en ny EU-Kommission og frem mod 2030.

Og der, hvor KL vil være særligt opmærksom i fremtiden, er i forhold til det lokale selvstyre, fortæller Erik Flyvholm (V), der er formand for KL’s internationale udvalg. Han håber, at Europa-Parlamentet i fremtiden i højere grad vil vedtage direktiver, som er overordnede mål og rammer, fremfor forordninger, som er bindende retsakter.