Økonomi

Økonomiske vismænd opfordrer til strammere finanspolitik – men udfordringen en helt anden, mener KL

I sin seneste rapport vurderer Det Økonomiske Råd, at en strammere finanspolitik vil være passende – herunder også i forbindelse med kommunernes og regionernes økonomiaftale med regeringen. Det undrer KL’s administrerende direktør Kristian Vendelbo, som peger på, at den kommunale økonomi har været for godt styret.

KL’s administrerende direktør Kristian Vendelbo undrer sig over vismændenes opfordring til, at regeringens økonomiaftale med kommunerne skal bruges til at stramme op i finanspolitikken. Foto: KL

28. 05. 2024 - kl. 14:07
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Der forventes fornyet fremgang i dansk økonomi, efter høj inflation og højere renter har betydet en lettere afdæmpning de seneste år.

Sådan lyder det i Det Økonomiske Råds seneste rapport.

I de økonomiske vismænds rapport om dansk økonomi fra efteråret 2023 opfordrede rådet til en stram finanspolitik blandt andet på grund af et stort pres på arbejdsmarkedet. Siden er finanspolitikken dog lempet yderligere i form af øgede forsvarsudgifter, mens konjunktursituationen vurderes positiv.