Arbejdsmarked
Rekruttering
Byråd

Aalborg vil forsøge sig med udvidelse af barnets første sygedag

Efter inspiration fra virksomheden Norlys vil Aalborg Kommune gennemføre en prøvehandling, der giver forældre mulighed for at holde fri med løn i hele barnets sygdomsforløb. Håbet er, at det vil gavne både trivslen i de travle børnefamilier og rekruttering til de kommunale arbejdspladser.

30. 05. 2024 - kl. 16:03
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Det kan være svært at få enderne til at mødes, når et barn bliver sygt, og sygdommen strækker sig over mere end en dag.

Mange overenskomster giver ret til, at man som forælder kan holde fri med løn på barnets første sygedag, men er barnet fortsat syg dagene derefter, må man finde på nye løsninger. Man kan bruge af feriedagene, selv melde sig syg eller måske finde hjælp i sin omgangskreds.

Det vil Aalborg Kommune gerne lave om på. I hvert fald vil de forsøge sig med en ordning, der tillader forældre at holde fri til at passe syge børn med løn i hele sygdomsperioden.

Et samlet byråd godkendte på seneste møde et forslag fra SF’s Jane Østergaard og Socialdemokratiets Helle Frederiksen om at skaffe hjemmel til at iværksætte en prøvehandling i udvalgte afdelinger i kommunen.