Beredskab
Rekruttering

Forsvarsministeren vil afskaffe krav om afgangstid i beredskabet

Forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V) er klar til at se på en afskaffelse af kravet om, at beredskaber skal rykke ud senest fem minutter efter, alarmen går. FOA kalder det en ”risikabel affære”, mens Danske Beredskaber gerne ser kravet forsvinde. Det vil ”levetidsforlænge deltidsbrandmandmodellen”, lyder det fra formanden.

Foto: Colourbox

30. 05. 2024 - kl. 19:53
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Når en bygning står i flammer, eller en bil er endt på taget, og alarmklokkerne ringer på brandstationen, skal de første brandfolk rykke ud efter højst fem minutter. Sådan lyder det i dimensioneringsbekendtgørelsen.

Men det kan meget vel ændre sig.

Forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V) har i et interview med Beredskabsinfo meldt sig klar til at se på at afskaffe reglen. Det taler nemlig ind i den aktuelle frisættelsesdagsorden i kommunerne, lyder det blandt andet.

– En afskaffelse af afgangstidskravet er ligeledes i ånden fra den originale tanke bag den lokalt forankrede, risikobaserede dimensionering af redningsberedskabet, som efterhånden er noget gammel, sådan som jeg husker det helt tilbage fra starten af 2000, siger han til Beredskabsinfo, hvor han også fortæller, at han har bedt sit ministerium og Beredskabsstyrelsen om at kigge på at afskaffe kravet i ”den nærmeste fremtid”.