Turisme

Nyt museumskoncept skal sætte Lolland-Falster på verdenskortet

Guldborgsund Kommune har besluttet at sætte i omegnen af 20 millioner kroner af til et nyt museumsformat, der skal udstille international kunst i verdensklasse og binde Lolland, Falster og arkitektur og kunst sammen.

Fuglsang Herregaard er et af de steder, der efter planen skal huse en Art Barn. Foto: Anne Prytz Schaldemose

30. 05. 2024 - kl. 15:55
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

En ny og helt anderledes museumsinstitution, Art Barns – på dansk ”kunstlader”, skal sætte Lolland-Falster på kortet som en international kunstdestination med samtidskunst fra nogle af de allerstørste verdensstjerner.

Kunsten skal udstilles som permanente værker i nogle af Lollands og Falsters gamle, historiske landbrugsbygninger, hvor der er plads til kunstværker i stort format, og hvor kunsten kan kobles med arkitektur for at skabe nye oplevelser.

Guldborgsund Kommune har netop bevilget lige godt en million kroner til Art Barns, lyder det i en pressemeddelelse. Samtidig er byrådet blevet enige om at afsætte yderligere 19 millioner kroner i budgetforhandlingerne 2025-2028, der vil blive udbetalt i takt med udviklingen af projektet, når restfinansieringen er på plads.