Marts

Rådmænd: Beskæftigelsesområdet er ikke en forfaldshistorie, men der skal ryddes op i regeljunglen

Beskæftigelse
Velfærd

Uanset om man mener, at der skal være flere eller færre aktører på beskæftigelsesområdet, er der stor enighed blandt rådmænd og borgmestre om, at der skal ryddes op i regeljunglen. Kommunerne håndterer området godt, men der er plads til forbedring. Det kan ske, hvis den ekspertgruppe, der til juni lancerer sine anbefalinger, imødekommer kommunernes ønsker.

Digitaliseringsminister vil gøre Danmark førende på velfærds-AI

Digitalisering
Velfærd

Danmarks skal være foregangsland, når det gælder kunstig intelligens i den offentlige sektor. Sådan lød det fra digitaliserings- og ligestillingsminister Marie Bjerre (V), da der blev debatteret AI i fremtidens velfærd på Kommunalpolitisk Topmøde.

Beskæftigelsesminister: ”Det primære, der ikke virker, kommer fra mig”

Arbejdsmarked
Beskæftigelse

Hvordan får vi de 43.000 unge, der står uden for uddannelse og arbejdsmarked med, og hvordan får vi bedst udnyttet den arbejdskraft, der er? Det var til debat på Kommunalpolitisk Topmøde, hvor formanden for KL’s arbejdsmarkeds- og borgerserviceudvalg, Peter Rahbæk Juel (S), advarede mod at ødelægge alt det, der virker, med et sparekrav på tre milliarder kroner på beskæftigelsesområdet.

Samarbejde med civilsamfundet kræver, at kommunerne tør give lidt slip

Demokrati

Velfærdens institutioner bliver bombarderet med forventninger fra borgere, der ser kommunerne som løsningen på alle problemer. I mange år har kommunerne da også fået flere og flere opgaver og måske endda taget noget af ansvaret fra borgerne selv. Nu er kommunerne måske bedre tjent med at overlade nogle opgaver til civilsamfundet, der står klar til at hjælpe med medmenneskelig omsorg.

Inddragelse kan være nøglen til at redde tilliden til magten

Demokrati

Danmarks demokrati står stærkt, men samtidig er tilliden til magten dalende. Inddragelse kan være en vej ud af mistilliden, fortalte forskningsleder for Magtudredningen på Kommunalpolitisk Topmøde. Men inddragelse tager tid.

Demokratiet er blevet en slap muskel, som skal aktiveres igen

Borgerinddragelse
Lokaldemokrati

I Danmark kan vi bryste os af, at vores demokrati er over 150 år gammelt. Men nye bekymrende tendenser skaber behov for nye demokratiske løsninger, og det gælder om i højere grad at aktivere borgere. Svaret på alt er os alle sammen, lyder det fra Zakia Elvang, demokratirådgiver i We Do Democracy.