Ældre
Velfærd
Folketinget

Borgmester: ”Det er helt forskruet, når enkeltsagerne bliver billedet på vores ældrepleje”

Enkeltsagerne fylder for meget, og folketingspolitikerne har for travlt med at tale dunder om ældreområdet. Sådan lyder det fra Lejres borgmester, Tina Mandrup (V), der vil gøre op med, at enkeltsager får lov til at tegne billedet af hele plejesektoren.

Foto: Lejre Kommune

29. 02. 2024 - kl. 13:12
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

For nylig var Lejres borgmester, Tina Mandrup (V), til henholdsvis 100-års fødselsdag og diamantbryllup på et af kommunens plejehjem. Og her mødte hun glade borgere.

– Det var så fint, og jeg sad ved siden af nogle af beboerne, som sagde: ”Vi har det så godt her. De passer så godt på os.” Og det kan jeg jo også se. Jeg kan mærke den varme og omsorg, der er på stedet, siger Tina Mandrup.

Men der er langt fra det billede til de overskrifter, der med jævne mellemrum rammer med kritik af ældreplejen. Og selvom Tina Mandrup ikke vil negligere eksemplerne på, at nogle ældre mennesker ikke får den omsorg og respekt, de har krav på, kan hun ikke genkende billedet af en ældrepleje, der generelt svigter og er i stykker.