Energi
Klima

Energikrisestab er kommet med anbefalinger: Stor lydhørhed for kommunernes udfordringer

Der er rift om den faglige ekspertise på energiområdet, og det udfordrer kommunerne. Det fortæller Flemming Juel-Nielsen, direktør i Ringkøbing-Skjern Kommune, der har siddet med i den nationale energikrisestab, der er kommet med 27 anbefalinger til at rulle mere grøn energi ud på land. Han har oplevet stor lydhørhed blandt de andre aktører for de kommunale synspunkter.

29. 02. 2024 - kl. 17:31
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Opstil vindmøller på arealer, hvor der skal plantes ny skov. Sørg for en hurtig implementering af EU-lovgivning, som skal hjælpe Europa fri af russisk gas. Og skab bedre muligheder i kommunerne for at opbygge og dele viden om myndighedsbehandling af vedvarende energi.

Det er nogle af de 27 anbefalinger, den nationale energikrisestab, Nekst, er kommet med for at få mere sol- og vindenergi på land.