Klimasikring
Klima
Teknik

Kolding har evalueret sig selv: Sådan bliver de bedre rustet til stormflod

En intern evaluering i Kolding Kommune kommer med både ris og ros ovenpå kommunens håndtering af sidste års stormflod. Flere tiltag er allerede sat i værk, så kommunen bedre kan stå imod næste gang, lyder det fra udvalgsformand.

Kolding blev hårdt ramt af stormfloden i oktober. Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix

29. 02. 2024 - kl. 15:51
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Da Kolding Kommune den 20. og 21. oktober blev ramt af stormflod, hvor vandstanden steg med op mod 2,1 meter over normalt niveau, havde kommunen haft god tid til at forberede sig.

Allerede den 16. oktober var de stigende vandstande blevet varslet, og forberedelserne i kommunen var gået i gang.

Efterhånden som dagene gik, udviklede situationen sig, og prognoserne blev mere og mere kritiske. Kommunens krisestab blev indkaldt, der blev nedsat et callcenter til borgerhenvendelser, og så kom vandet.

Kort efter midnat satte en pumpe ud centralt i Kolding, og en hel gade blev oversvømmet på et kvarter. Samtidig bristede en watertube ved fjorden, og vandet fossede ind.

Men der manglede en beredskabsplan, som var gennemøvet, og der manglede mandskab i krisestaben. Det slår en ny intern evaluering af kommunens indsats fast.