Overenskomst
Arbejdsmarked
Skole

Efter svære forhandlinger: Overenskomst med lærerne er landet

Landets folkeskolelærere kan blandt andet se frem til lønstigninger og en kompetencefond, efter KL og Lærernes Centralorganisation ovenpå svære forhandlinger har indgået overenskomstaftale for de næste to år.

Gordon Ørskov Madsen. Foto: Emil Nicolai Helms/Ritzau Scanpix

03. 03. 2024 - kl. 14:04
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Det er lykkedes KL og Lærernes Centralorganisation at nå til enighed om en fornyelse af overenskomsten for de kommunale lærere for de næste to år.

– Vi er glade for, at vi nu har landet en aftale med lærerne. Det har været nogle lange og svære, men konstruktive forhandlinger, hvor vi er lykkedes med at finde nogle gode løsninger i fællesskab, siger Michael Ziegler (K), der er formand for KL’s løn- og personaleudvalg, til Danske Kommuner.

Også Gordon Ørskov Madsen, der er formand for Lærernes Centralorganisation og Danmarks Lærerforening glæder sig over, at der nu er en aftale i hus. Og han er godt tilfreds med aftalen, der sikrer lærere, børnehaveklasseledere og andre, der er omfattet af overenskomsten, et lønløft på 6,5 procent over de næste to år samt blandt andet en kompetencefond.