Skole
Udsatte børn og unge
Forebyggelse

Fynske kommuner sætter kulturen i folkeskolen under lup

Efter voldsomme episoder på flere skoler, blandt andet Agedrup Skole i Odense, har flere fynske kommuner sat kulturen i de lokale folkeskoler på den politiske dagsorden.

Foto: Colourbox

05. 03. 2024 - kl. 16:02
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

I kølvandet på historierne om grænseoverskridende adfærd på Agedrup Skole i Odense har flere af nabokommunerne sat sig for at kigge nærmere på adfærden og kulturen på deres folkeskoler, skriver DR.

Blandt andet i Nordfyns Kommune, hvor børne- og ungeudvalget tirsdag skal drøfte, hvordan man kan fremme den gode orden i folkeskolen.

– Vi har et punkt på dagsordenen, hvor vi stikker fingeren i jorden og taler med vores skoleledere om, hvordan det egentlig går, og om vi er gode nok til at håndtere de udfordringer, der måtte være. Om de har de rette værktøjer, siger udvalgsformand Kasper Solberg (S).