Rekruttering
Sundhed
Folketinget

Yderområdernes rekrutteringsproblemer kan løses oppefra

Der er mangel på tandlæger i den kommunale tandpleje, og problemet er særligt udtalt i yderområderne. Økonomiske incitamenter til tandlæger og tilskud til kommuner, der lader private løse opgaven, kan afhjælpe problemet, lyder det fra næstformand i KL's ældre- og sundhedsudvalg. Begge løsninger skal komme oppefra.

Foto: Colourbox

05. 03. 2024 - kl. 15:54
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

I februar bragte DR en række artikler, der satte fokus på manglen af tandlæger i den kommunale tandpleje og konsekvenserne heraf i form af lange ventelister.

Nu har TV2 Øst også taget hul på problematikken ved at lave en rundspørge, der viser, at 7 af de 12 kommuner i mediets dækningsområde har svært ved at leve op til Sundhedsstyrelsens retningslinjer for, hvor ofte skolebørn skal have tjekket tænderne.

Problemerne skyldes i høj grad problemer med at rekruttere tandlæger nok. For mens målgruppen i den kommunale tandpleje hvert år frem til 2025 udvides med en ekstra årgang, bliver der ikke uddannet tilsvarende mange nye tandlæger til at tage sig af den voksende opgave i kommunerne.