Unge
Beskæftigelse

Forsker og kommune afliver myte om unge uden uddannelse og job

Herning Kommune og CUBB-forsker har gennem et forskning-praksis-samarbejde det seneste år undersøgt, hvem de unge, der står uden uddannelse og job, når de fylder 25, egentlig er.

Ud af de unge, der står uden for uddannelse og job, er det cirka en femtedel, der har længerevarende kontakt til systemet, mens de resterende kun har et kort ophold i gruppen. Foto: Next Uddannelse København

06. 03. 2024 - kl. 16:06
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Gennem det seneste år har Helle Bendix Kleif, der er forsker ved Center for Udvikling af Borgerinddragende Beskæftigelsesindsatser på Aalborg Universitet, sammen med Herning Kommune undersøgt gruppen af unge, der står uden for uddannelse og job, når de fylder 25.

På landsplan udgør gruppen omkring 43.000 unge, og i Herning omkring 700.

Gruppen er mål for megen politisk opmærksomhed, og deres udfordringer har blandt andet været forsøgt løst med produktionsskoler og på nuværende tidspunkt FGU. Antallet af unge under 25, der ikke er i gang med en uddannelse eller er i beskæftigelse, har dog været nogenlunde konstant i en længere årrække.