Digitalisering
Borgerservice

Digital inklusion hjælper både borgere og den kommunale pengekasse

I Aarhus Kommune arbejder de målrettet med digital inklusion, og effekterne ses ikke kun hos borgerne. Et forsøg med MitID til udsatte borgere har vist sig også at frigøre adskillige årsværk i administrationen. Projektleder er overrasket over effekten.

08. 03. 2024 - kl. 15:03
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Så godt som al kontakt med kommunen foregår digitalt, og for at tilgå de digitale kommunikationskanaler skal man identificere sig. For eksempel ved hjælp af MitID. Det stiller krav til borgerne, og for en stor gruppe borgere betyder de digitale krav, at de står af og dermed bliver ekskluderet.

Danmark er ifølge OECD verdens næstbedste, når det kommer til offentlig digitalisering, men en rapport fra KL og Digitaliseringsstyrelsen vurderede i 2021, at et sted mellem 16,5 og 21,5 procent af den voksne danske befolkning oplever udfordringer ved det stadig mere digitale samfund.

KL og Danske Regioner har sammen med Digitaliseringsstyrelsen for et par uger siden offentliggjort seks principper for digital inklusion, og i Aarhus Kommune er de allerede godt i gang.

Her har de i 2023 taget hul på en plan for digital inklusion, der løber frem til 2026, som med tre principper og en række indsatser på tværs af Aarhus Kommunes centre skal gøre det lettere for de digitalt udsatte at begå sig i en stadig mere digital verden. Indsatsen koordineres af borgerservice, mens de enkelte magistratafdelinger står for at skaffe data og viden og iværksætte prøvehandlinger for de digitalt udsatte i deres målgrupper.