Kriminalitet
Udsatte

Ministersvar afslører omfang af kriminelle familier i Aarhus

Der er kriminelle familier i Aarhus, og nu løfter justitsministeren i et svar til Peter Skaarup sløret for omfanget af dem, der i december fik Østjyllands Politi og Aarhus Kommune til at iværksætte en lang række nye tiltag, der skulle komme slægtsbaseret kriminalitet til livs.

Foto: Astrid Maria Rasmussen/Gonzales Photo/Ritzau Scanpix

08. 03. 2024 - kl. 15:14
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

I december indgik Aarhus Kommune og Østjyllands Politi et stort, nyt samarbejde om at komme slægtsbaseret kriminalitet til livs – kriminalitet, der går i arv fra forældre til børn og fra storebror til lillebror.

En samkøring af data fra kommunen og politiet viste nemlig, at der i Aarhus er miljøer, hvor det er de samme få familier, der går igen i både kommunens sociale statistikker og politiets kriminalitetsstatistikker, og at kriminaliteten går i arv i familierne, hvor børn helt ned til otte år bliver en del af familiernes kriminelle aktiviteter.

– Vi har godt vidst, at der også i Aarhus er kriminelle familier og voldsomt skæve retstilstande, men at omfanget er så ekstremt gør mig både forarget og negativt overrasket, sagde rådmand for sociale forhold og beskæftigelse i Aarhus Kommune, Anders Winnerskjold (S).

Dengang kunne DR fortælle om et eksempel på en enkelt familie, der var blevet identificeret gennem det nye samarbejde, som siden 2009 havde kostet Aarhus Kommune 64 millioner kroner udover udgifter forbundet med beskæftigelsesindsatser.

Men det samlede omfang af kriminelle familier stod hen i det uvisse.

Det har nu ændret sig, efter folketingsmedlem Peter Skaarup (DD) stillede et spørgsmål til justitsminister Peter Hummelgaard (S), hvor han bad ministeren redegøre for antallet af familier og antallet af familiemedlemmer, der bor i områder som Gellerupparken, som ernærer sig ved kriminalitet.