Skole
Datasikkerhed

4,6 tons gamle skolecomputere får nyt liv

Gladsaxe Kommune har indgået et samarbejde med eksterne leverandører om at give udtjente skolecomputere nyt liv. Det har givet plus på både klimaregnskabet og kommunens kistebund.

Foto: 3stepIT

11. 03. 2024 - kl. 17:41
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

I Gladsaxe Kommune er 5.000 af folkeskolernes gamle, udtjente computere og iPads blevet skiftet ud med nye af slagsen.

Og de gamle er ikke bare blevet smidt ud. Faktisk er det lykkedes at gøre cirka 90 procent af dem klar til et nyt liv et andet sted i verden. Gladsaxe Kommune har nemlig indgået et samarbejde med virksomhederne 3stepIT og COMM2IG om at bortskaffe kommunens udtjente og ødelagte IT-udstyr fra skolerne.

Det hjælper på kommunens klimaregnskab, idet kommunen - ved at lade de 5.000 computere genanvende - har minimeret affaldsmængden med cirka 4,6 tons svarende til en CO2-udledning på op mod 700 tons, fremgår det af en pressemeddelelse.

Det glæder Gladsaxes borgmester Trine Græse (S), at IT-affaldet bliver genanvendt: