Miljø

Havplan opfylder ikke kommunale ønsker

Danmarks Havplan, som et flertal af Folketinget i juni blev enige om, er ikke ambitiøs nok, mener syv østjyske kommuner. Syv andre kommuner langs Køge Bugt kalder den ”helt utilstrækkelig” og ”skuffende”.

Ved Begtrup Vig indtager søstjernerne havbunden og æder muslingerne, når torsken mangler til at spise søstjernerne. Foto: Morten Rud

11. 03. 2024 - kl. 15:49
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Der er flere steder i det kommunale landskab utilfredshed med regeringens havplan. Det fremgår af de høringssvar, der er sendt ind til planen.

I Havsamarbejdet i Østjylland, der er en sammenslutning af syv kommuner, mener man, at havplanen halter.