Navne
Demokrati

Skældsord og dårlige vilkår: Birgit S. Hansen siger stop

Borgmester Birgit S. Hansen (S) genopstiller ikke til næste kommunalvalg. Hun har fået nok af skældsord og den hårde tone på sociale medier og af besparelser på besparelser.

Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

11. 03. 2024 - kl. 16:38
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Efter 12 år på borgmesterposten og 24 år i kommunalpolitik siger Birgit S. Hansen (S), borgmester i Frederikshavn Kommune, til næste kommunalvalg i 2025 farvel og tak. Hun har besluttet, at hun ikke vil genopstille.

En beslutning, der blev truffet i weekenden, men som har været længe undervejs.

– Jeg har gennem nogle måneder gået og talt med min mand om, at jeg syntes, jeg var ved at ramme et loft i forhold til nogle ting, jeg ikke synes er rimelige. Da vi i weekenden så Søren Pape Poulsens bisættelse i TV’et, kiggede vi på hinanden, og min mand spurgte: ”Er det nu?”. Og det var det, fortæller Birgit S. Hansen, der fortsætter:

– Jeg har prøvet at se, hvad jeg kunne gøre for ikke at skulle træffe denne beslutning, men jeg har indset, at jeg bedst passer på mig selv ved at sige, at der er en ende på det. Til den tid har jeg taget 12 år som borgmester, og så må det være fint.

Årsagen er en kombination af to faktorer: Den ene er det store arbejdspres, der er som borgmester i en provinskommune, der er strukturelt udfordret, og hvor befolkningstallet, antallet af arbejdspladser og skattegrundlaget bliver mindre.