COVID19

Aarhus har fået afsat knap 20 procent af overskydende corona-værnemidler

Efter corona stod Aarhus Kommune med 9.000 paller med corona-værnemidler. Siden sommerferien har kommunen formået at afsætte mere end 15 procent af værnemidlerne til salg og donationer.

Med 9.000 paller corona-værnemidler stod Aarhus Kommune med en væsentlig udgift i forbindelse med opbevaring – indtil for nylig. Foto: Colourbox

12. 03. 2024 - kl. 15:46
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Mens corona-krisen raserede var kommunerne i højt beredskab. Samtidig betød det også kommunale indkøb af store mængder værnemidler – mundbind, visir, sprit, handsker.

Da krisen havde lagt sig, betød det dog også, at mange kommuner stod med store mængder værnemidler i overskud. Det gjaldt ikke mindst Aarhus, hvor hele 9.000 paller stod opmagasineret og egentlig blot ventede på at blive for gamle, fordi der ikke længere var brug for dem i samme grad. Og siden har kommunen forsøgt at finde ud af, hvordan man kunne skaffe sig af med værnemidlerne, uden at det blot blev sendt til destruktion.