Skole

For mange elever er mellemformer et godt alternativ

Mellemformer i stedet for segregerede specialundervisningstilbud kan være en både billigere og hurtigere måde at støtte elever med særlige behov. Og både elever og personalet omkring dem ser gode effekter ved den nye tilgang, viser analyse fra VIVE.

12. 03. 2024 - kl. 15:54
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Flere og flere skoleelever kommer i specialtilbud, der koster en stadig større del af de samlede skolebudgetter rundt om i kommunerne.

Det har fået en række kommuner til at forsøge sig med en anderledes tilgang og en ny måde at organisere sig, der kaldes mellemformer. Mellemformerne støtter elever med behov inden for den almene skoles rammer – enten i form af nogle timer på et særligt hold eller som støtte i en almenklasse.

Og mellemformerne virker.

Det viser en ny pilotevaluering fra VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, der har fulgt 20 skoler i fem kommuners arbejde med mellemformer fra 2021-2023.

– Eleverne selv oplever, at de har gode muligheder for at få hjælp fra de voksne. Tempoet er roligt, og opgaver og undervisning bliver tilpasset den enkelte. De oplever i mange tilfælde mindre larm og bedre overblik over skoledagen og samspil med de øvrige elever. Det giver faglige resultater og bedre trivsel, siger chefanalytiker i VIVE Sarah Richardt Schoop, der har været med til at lave evalueringen, i en artikel på VIVEs hjemmeside.