Digitalisering
Borgerservice

Kommuner ”ansætter” telefonrobotter: I Aabenraa forstår robotten sønderjysk

Flere kommuner arbejder med robotter i telefonomstillingen. Egedal er langt fremme, og Aabenraa har i 2023 overtaget Egedals maskine. Nu har de lært den at forstå sønderjysk. Det har vakt interesse fra Dansk Sprognævn.

I Aabenraa Kommune er 'Bertha' en del af udviklingsplanen "fremtidens borgerservice". Foto: Aabenraa Kommune

12. 03. 2024 - kl. 15:57
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

– Hej, du har ringet til Aabenraa Kommune. Jeg er kommunens nye telefonrobot, Bertha. Fortæl mig med få ord, hvad jeg kan hjælpe dig med.

Sådan har det siden april 2023 lydt, når man har ringet til Aabenraa Kommunes hovedtelefon.

Og i Egedal Kommune har den samme robotstemme siden slutningen af 2022 taget telefonen, når kommunens borgere har ringet. I dag siger den sådan, når man ringer:

– Hej, du har ringet til Egedal Kommunes telefonrobot. Hvis jeg ikke forstår, det du siger, eller ikke kan hjælpe dig direkte til afdelingen, viderestiller jeg dig til personlig betjening. Fortæl mig, hvad din henvendelse drejer sig om.

Begge kommuner har nemlig indgået et samarbejde med virksomheden InDialog om en robotløsning til kommunernes telefonomstillinger, og selvom robottens stemme er den samme i de to kommuner, er robotterne forskellige – for det er kommunerne, deres borgere, borgernes sprog og deres behov også.