Lokaldemokrati
Økonomi
Velfærd

Fremtidens velfærd var på spil, da Norddjurs inviterede borgerne til snak om prioriteringer

Tirsdag var borgere og kommunalpolitikere i Norddjurs samlet på et gymnasie for at tale om indretningen af fremtidens velfærd. Det skete med et spil, hvor borgerne selv fik lov at prioritere i et budget.

Det var nogle af de store kommunale velfærds-dilemmaer, der skulle tages stilling til, da Norddjurs-borgmester Kasper Bjerregaard (V) og resten af kommunalbestyrelsen havde inviteret borgere til dialogspil om prioriteringer. Foto: Lars Just

13. 03. 2024 - kl. 16:04
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Tirsdag var mere end 150 borgere mødt op på Grenaa Gymnasium for at snakke om kommunalt budget og prioriteringer i velfærd.

Norddjurs Kommune var vært og havde inviteret borgere ind for blandt andet at spille et råderumsspil, der satte borgerne på prøve i, hvordan det er at være politiker, når der skal spares og lægges budgetter for at sikre fremtidens velfærd.

– Et af målene var, at der er en prioriteringssnak, og at vi får nogle med, som ikke deltager i de politiske processer. Samtidig ville vi også gerne anskueliggøre, hvordan sådan nogle prioriteringer er, fortæller borgmester Kasper Bjerregaard (V) ovenpå arrangementet.