Skole
Børn

Alle Odenses skoleledere oplever manglende ressourcer og kompetencer

Oven på sagen med grænseoverskridende adfærd på Agedrup Skole i Odense har kommunen foretaget en undersøgelse blandt alle skoleledere, der alle oplever manglende ressourcer og kompetencer. Der skal rykkes sammen i bussen, så der kan skabes flere fællesskaber, siger direktør.

En ny undersøgelse blandt skolelederne i Odense viser ifølge børn- og ungedirektør Hanne Dollerup, at der blandt andet er brug for at kigge på den digitale dannelse. Foto: Colourbox

14. 03. 2024 - kl. 16:09
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Efter historierne om grænseoverskridende adfærd og voldsomme episoder på Agedrup Skole i Odense har børn- og ungeforvaltningen lavet et rundspørge til samtlige af kommunens skoleledere, der alle har svaret.

Undersøgelsen, der er en temperaturmåling af situationen på skolerne, viser blandt andet, at cirka halvdelen af skolelederne oplever en udvikling i antallet af overskridelser af skolernes ordensreglement, mens ligeså mange ser en udvikling i karakteren af overskridelserne – særligt digitale krænkelser, digital mobning og general digital adfærd fylder mere end tidligere.

Givet skoleledernes svar, er der behov for at tage fat på skoleområdet over en bredere kam, lyder det fra børn- og ungedirektør Hanne Dollerup.