Energi
Klima
Økonomi

Borgmester kritiserer regeringens fjernvarmepuljer: ”Når puljen bliver tømt på syv minutter, er der noget galt med systemet”

I Dragør Kommune nåede man ikke at få tilskud fra nogle af de to fjernvarmepuljer fra regeringen. Borgmester Kenneth Gøtterup (K) har nu sendt et brev til to ministre, hvor han kritiserer metoden til ansøgning af de to puljer, som har være først-til-mølle.

Dragør-borgmester Kenneth Gøtterup (K) mener, at regeringens fjernvarmepuljer langt fra tilgodeser alle kommuner. Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

15. 03. 2024 - kl. 13:41
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Dragør Kommune mangler fjernvarme. Derfor ville kommunen gerne have del i den ansøgningspulje fra regeringen, der åbnede i maj 2023. Kommunen havde dog ikke held med at få del i puljen, der tilmed blev oversøgt med 58 millioner kroner.

Anden pulje åbnede for ansøgninger 1. februar i år, og en opgørelse fra Energistyrelsen viste efterfølgende, at kun 12 ud af 41 ansøgninger til puljen fik reserveret midler. Puljen var på 150 millioner, og syv minutter efter ansøgningspuljen var åbnet, havde Energistyrelsen modtaget ansøgninger for mere end 150 millioner, og den 5. februar var der ansøgt for lige knap 400 millioner kroner.