KL må droppe krav om gyldne håndtryk til chefer: ”Jeg er oprigtigt skuffet”

Overenskomst
Arbejdsmarked

KL gik til overenskomstforhandlinger med de kommunale chefer og direktører med krav om, at såkaldte gyldne håndtryk skulle være fortid. Det krav måtte KL dog droppe for at få en aftale i hus, men det nytter ikke at lukke øjnene for ordningen, der er utidssvarende, lyder det fra KL’s chefforhandler.

KL ser farlige takter i forhandlinger og frygter, at reform fører til mere bureaukrati

Folketinget
KL

Folketingets partier bakker over en bred kam op om frihed til kommunerne, og at medarbejdernes tid skal bruges på velfærd frem for bureaukrati. Men KL frygter, at forhandlingerne om en ny ældrereform vil føre til flere regler stik imod hensigten.

Borgmestre tvivler på en bedre velfærd om 10 år

Velfærd

Den kommunale velfærd vil ikke være bedre om 10 år, lyder det fra et stort flertal af borgmestrene i en rundspørge. Inddragelse af civilsamfundet og et opgør med borgernes stigende forventninger kan være nøglerne til at vende udviklingen, lyder det blandt andet.

9 ud af 10 virksomheder er tilfredse med jobcentrene

Beskæftigelse

Næsten alle virksomheder er tilfredse med jobcentrene, mens størstedelen vil anbefale et samarbejde, viser en rundspørge fra KL.

Nyvalgte kommunalpolitikere oplever ikke byrådsarbejdet hårdere end deres erfarne kolleger

Analyse

KKR-formand glæder sig over ny sygedagpengeaftale, der høster frugten fra nordjyske frikommuneforsøg

Beskæftigelse

Formand for KKR-Nordjylland og Aalborg-borgmester Lasse Frimand Jensen (S) er tilfreds med Folketingets nye sygedagpengeaftale. Aftalen bygger på erfaringer fra de nordjyske kommuner og betyder, at de kan fortsætte med at fokusere på borgerne uden forhindringer fra unødig bureaukrati.