Velfærd

Borgmestre tvivler på en bedre velfærd om 10 år

Den kommunale velfærd vil ikke være bedre om 10 år, lyder det fra et stort flertal af borgmestrene i en rundspørge. Inddragelse af civilsamfundet og et opgør med borgernes stigende forventninger kan være nøglerne til at vende udviklingen, lyder det blandt andet.

50 procent af de borgmestre, der har svaret på en rundspørge fra Danske Kommuner, forventer at velfærden vil være dårligere om 10 år. Foto: Colourbox

18. 03. 2024 - kl. 16:10
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Hvordan forventer du, at den samlede kommunale velfærd er om 10 år sammenlignet med i dag?

Sådan har Danske Kommuner spurgt landets borgmestre i en rundspørge som 41 procent har svaret på. Og svarene er ikke just optimistiske.

Således svarer kun ni procent, at den vil være bedre, mens 41 procent svarer, at den vil være ligesom i dag, og henholdsvis 47 og 3 procent svarer, at den vil være dårligere eller meget dårligere.