Arbejdsmarked
Beskæftigelse

KKR-formand glæder sig over ny sygedagpengeaftale, der høster frugten fra nordjyske frikommuneforsøg

Formand for KKR-Nordjylland og Aalborg-borgmester Lasse Frimand Jensen (S) er tilfreds med Folketingets nye sygedagpengeaftale. Aftalen bygger på erfaringer fra de nordjyske kommuner og betyder, at de kan fortsætte med at fokusere på borgerne uden forhindringer fra unødig bureaukrati.

Lasse Frimand Jensen (S), der er formand for KKR-Nordjylland og borgmester i Aalborg, glæder sig over, at de nordjyske kommuner kan fortsætte med mindre bureaukrati i beskæftigelsesindsatsen som følge af den nye sygedagpengeaftale. Foto: Lars Horn / Baghuset / Aalborg Kommune

18. 03. 2024 - kl. 12:02
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Sidste uges sygedagpengeaftale vækker glæde hos de 11 nordjyske kommuner, der siden 2016 har høstet erfaringer gennem et frikommuneforsøg på beskæftigelsesområdet, som KKR-Nordjylland har stået for.

Det er nemlig i høj grad de nordjyske kommunernes erfaringer med blandt andet at bruge rehabiliteringsteams og lægeattester mere fleksibelt, som man nu ser frugterne af i den nye aftale.

Forsøget skulle oprindeligt udløbe i 2020, men kommunerne har siden fået det forlænget flere gange. Nu glæder Lasse Frimand Jensen (S), KKR-formand i Nordjylland og borgmester i Aalborg, sig over, at de nye tanker nu bliver en del af lovgivningen.