Velfærd
Folketinget

Regeringen underfinansierer den kommunale velfærd, mener borgmestre

Regeringens prioritering af økonomi til den kommunale velfærd er langt fra tilstrækkelig. Sådan lyder det fra et flertal af borgmestrene i Danske Kommuners spørgeskemaundersøgelse. Underfinansieringen gør det sværere for kommunerne at leve op til borgernes forventninger. Derfor er der brug for enten flere penge eller en snak om, hvad kommunerne skal levere, lyder det fra en række borgmestre.

19. 03. 2024 - kl. 13:02
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk & Martin Pedersen, marp@kl.dk

Kommunerne mangler penge til at løfte den kommunale velfærdsopgave. Sådan lyder det fra et stort flertal af de borgmestre, der har deltaget i Danske Kommuners spørgeskemaundersøgelse. Her svarer 86 procent, at regeringen ikke har prioriteret tilstrækkelig økonomi til den kommunale velfærd.

Blandt dem er Tonni Hansen (SF), borgmester i Langeland Kommune.

– Velfærden mangler i den grad økonomi, og det er slet ikke fulgt med i forhold til opgaverne. Vi må give tillægsbevillinger, selvom vi øger budgettet år for år. Vi har svært ved at rekruttere, hvilket betyder, at vi må bruge dyre vikarer. En kommune som vores, der er tæt på at have landets højeste andel af ældre, bliver nødt til at overføre fra andre områder til ældreområdet. Og det gør vi naturligvis, fordi vi har en forpligtelse overfor ældre og syge borgere, siger han.