Kommunalpolitisk Topmøde
Folketinget
KL

Finansminister: Vi skal have en ærlig samtale om, at der er sprækker i velfærdens fundament

Der er brug for handling, hvis vi skal sikre fremtidens velfærd, slog KL-formand Martin Damm (V) fast, da han åbnede Kommunalpolitisk Topmøde. Finansminister Nicolai Wammen (S) kvitterede ved at anerkende kommunernes udfordringer og gøre klart, at der bliver brug for prioriteringer.

Finansminister Nicolai Wammen (S). Lars Horn / Baghuset

21. 03. 2024 - kl. 13:46
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Der er sket noget det seneste år, bemærkede KL’s formand, Martin Damm (V), i sin åbningstale til Kommunalpolitisk Topmøde 2024. Noget, der kan få stor betydning for velfærden i Danmark.

– Der har indfundet sig en bred erkendelse af de massive udfordringer, samfundet og velfærden står over for, sagde Martin Damm og ridsede udfordringerne op:

Kommunerne mangler arbejdskraft til at levere velfærden – og det bliver kun værre de kommende år. Flere borgere får kroniske sygdomme, og man har ikke prioriteret at finde løsninger. Samtidig truer krig og klimaforandringer økonomien og sikkerheden.