Velfærd
KL

KL-formand: Det er nu, det afgørende vindue for fremtidens velfærd er åbent

Velfærdssamfundet står over for en række afgørende udfordringer, og der er brug for handling, hvis kommunerne også skal kunne levere velfærd om 10 år, mener KL-formand Martin Damm (V). Derfor er det vigtigt, at regeringen har lagt op til forandringer på en række områder. Men det bliver kommunernes fornemmeste opgave at minde Christiansborg om, hvordan virkeligheden ser ud, påpeger han.

Foto: Jakob Carlsen

21. 03. 2024 - kl. 06:30
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

2024 bliver handlingens år.

Sådan lød det fra finansminister Nicolai Wammen (S), da han i januar var på scenen til Kommunaløkonomisk Forum. Flere store velfærdsområder er da også allerede kastet op i luften.

Sundhedsstrukturkommissionen har sat organiseringen af fremtidens sundhedsvæsen under lup, et ekspertudvalg ser nærmere på fremtidens beskæftigelsesindsats, Tranæs-udvalget kommer med anbefalinger på socialområdet, mens der er indgået aftale om forandringer og mere frihed i folkeskolen, og en ældrereform er på vej.

– Sidste år stod vi nærmest alene, da vi påpegede, at man altså ikke bare kunne sidde på hænderne og lade stå til. Nu har man deklareret, at det skal være et handlingens år, og vi kan også se, at der er smidt brænde i brændeovnen, og at ilden er ved at tage til. Men vi har endnu ikke fundet ud af, om det luner, konstaterer KL’s formand Martin Damm (V).