Velfærd
Folketinget

Overvældende flertal af landets borgmestre ser forventningerne til velfærden stikke af fra virkeligheden

91 procent af landets borgmestre mener ikke, at danskernes forventninger til velfærden stemmer overens med det, kommunerne kan levere. De møder frustrerede borgere, der ikke kan få løfter fra Christiansborg til at passe med en kommunal spare-virkelighed.

Foto: Pressefoto/Line Bisgaard

20. 03. 2024 - kl. 20:57
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Hvorfor skal busturen til sommerudflugt for kommunens ældre skæres væk, når regeringen taler om, at det går godt for dansk økonomi, og kommunerne sågar har fået flere penge? Det spørgsmål – og flere endnu – er Hørsholms borgmester Morten Slotved (K) blevet mødt af flere gange. Han oplever, at han gang på gang står med et forklaringsproblem, når han skal ridse kommunens økonomi og muligheder op, mens regeringen taler økonomien og velfærden op.

– Min oplevelse er, at vi har en regering, der skruer velfærdsforventningerne op, mens vi skal spare på velfærdsområderne ude i kommunerne for at få budgetterne til at hænge sammen og leve op til servicerammen, siger Morten Slotved.

Og han står langt fra alene. I en spørgeskemaundersøgelse, som Danske Kommuner har gennemført, svarer 91 procent af de borgmestre, der har svaret på undersøgelsen, at de er meget uenige eller uenige i, at danskernes forventninger stemmer overens med det, kommunerne kan levere inden for de nuværende rammer. 41 procent af borgmestrene har svaret på undersøgelsen.