Kommunalpolitisk Topmøde
Velfærd

Politiske kommentatorer: ”Den offentlige debat er blevet mere krævende”

Velfærdssamfundet blev udviklet, så den enkelte borger ikke skulle stå med hatten i hånden og bede om hjælp. Men måske er der blevet for langt mellem os borgere i samfundet. Den offentlige debat er i hvert fald blevet sværere, fordi den fælles offentlighed er gået fløjten. Sådan lød det fra to erfarne politiske kommentatorer på Kommunalpolitisk Topmøde.

Arne Hardis (t.v.) og Hans Mortensen fra Weekendavisen dissekerede på Kommunalpolitisk Topmøde den offentlige debat, som i deres optik er blevet sværere. Foto: Lars Horn / Baghuset

21. 03. 2024 - kl. 15:13
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Vores velfærdssamfund er opbygget gennem en fælles samfundskontrakt mellem borgere og det offentlige Danmark. Men forståelsen er under pres, og politikerne leder nu efter løsninger for at fremtidssikre velfærden.

På Kommunalpolitisk Topmøde gav de to politiske journalister på Weekendavisen, Hans Mortensen og Arne Hardis, et blik på udviklingen af velfærdssamfundet.

Arne Hardis lagde ud med at fortælle, at udviklingen af velfærdssamfundet er et udtryk for, at vi hjælper hinanden. Men også et udtryk for, at den enkelte borger i stadig mindre grad er nødt til at se den person i øjnene, der hjælper én. Man behøver ikke stå med hatten i hånden og være flov over at bede om hjælp.