Kommunalpolitisk Topmøde
Velfærd

Velfærden er i opbrud, selvom økonomien er sund – for nu

Det går godt for den danske økonomi, beskæftigelsen og konkurrenceevnen. Der er penge til at finansiere velfærden, men borgernes stigende forventninger og tendens til at trække sig tidligere tilbage kan true fremtiden. Sådan lød det fra økonomiprofessor Michael Svarer på Kommunalpolitisk Topmøde 2024.

Økonomiprofessor ved Aarhus Universitet Michael Svarer. Foto: Lars Horn / Baghuset

21. 03. 2024 - kl. 14:54
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Dansk økonomi har det rigtig godt.

Der er overskud i statskassen. Vi er i en god konjunktursituation. Og den offentlige gæld udgør ikke særlig meget af BNP.

Det kunne økonomiprofessor ved Aarhus Universitet Michael Svarer starte med at begejstre deltagerne til Kommunalpolitisk Topmøde med, da han holdt oplæg om den danske økonomi og velfærdsstaten anno 2024.

– Alligevel har vi, i al den tid, jeg har været her i dag, næsten kun kunnet høre om problemer med at finansiere de ting, vi har behov for, lød det dog også fra professoren.