Kommunalpolitisk Topmøde
Demokrati

Inddragelse kan være nøglen til at redde tilliden til magten

Danmarks demokrati står stærkt, men samtidig er tilliden til magten dalende. Inddragelse kan være en vej ud af mistilliden, fortalte forskningsleder for Magtudredningen på Kommunalpolitisk Topmøde. Men inddragelse tager tid.

Michael Bang Petersen, professor ved Institut for Statskundskab ved Aarhus Universitet og forskningsleder for Magtudredningen. Foto: Lars Horn / Baghuset

22. 03. 2024 - kl. 10:46
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

– Vi bliver nødt til at tale om magt. For hvis vi ikke taler om magt, så taler vi heller ikke om ansvar.

Sådan lød det indledningsvist fra Michael Bang Petersen, professor ved Institut for Statskundskab på Aarhus Universitet og forskningsleder for Magtudredningen 2.0, da han på Kommunalpolitisk Topmøde skulle fortælle om tillid, demokrati og magt i Danmark.