Navne

Mistillid, spidskandidater og nye direktører: Her er ugens navnenyt

Danske Kommuner sikrer i dette opsamlingsheat et overblik over ugens navnenyheder.

Illustration: Line Bisgaard

21. 03. 2024 - kl. 13:00
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Valget af spidskandidater til næste års kommunalvalg er fortsat godt i gang rundt om i kommunerne.

I Struer Kommune har Socialdemokratiet valgt Lars Møller Pedersen, der er formand for FH Vestjylland, som partiets bud på en ny borgmester. Lars Møller Pedersen har 12 års erfaring fra byrådet, og han har derudover været medlem af regionsrådet i Region Midtjylland. Og nu vil han altså være borgmester.

– Struer Kommune er alt det, jeg er rundet af og altid har kæmpet for. Og jeg er derfor så utrolig glad for, at jeg i dag har fået mulighed for at repræsentere mit parti i den kommune, mit hjerte tilhører, skriver han på Facebook.

Socialdemokraterne i Gladsaxe har også valgt deres kandidat. Det bliver nuværende borgmester Trine Græse, der har siddet for bordenden i byrådssalen siden 2017, der skal forsøge at tage pladsen endnu en gang. Det skriver DK Nyt.