Velfærd
Borgerinddragelse

Pårørende bliver nødt til at løfte opgaver i fremtidens ældrepleje, mener borgmestre

Det kan ikke lade sige gøre for kommunerne alene at løfte alle vigtige opgaver i ældreplejen i fremtiden. Der mangler hænder og økonomi, og derfor er pårørende og civilsamfundet nødt til at byde ind på sociale aktiviteter for at modvirke ensomhed, mener flertallet af landets borgmestre.

Foto: Colourbox

21. 03. 2024 - kl. 16:44
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk & Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk & Magnus Eg Møller, maem@kl.dk & Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

I fremtidens velfærdssamfund er det nødvendigt at inddrage pårørende til at løfte opgaver i ældreplejen. Sådan svarer 71 procent af de borgmestre, der har svaret på Danske Kommuners spørgeskemaundersøgelse om nutidens og fremtidens velfærd.