Kommunalpolitisk Topmøde
Beskæftigelse
Velfærd

Rådmænd: Beskæftigelsesområdet er ikke en forfaldshistorie, men der skal ryddes op i regeljunglen

Uanset om man mener, at der skal være flere eller færre aktører på beskæftigelsesområdet, er der stor enighed blandt rådmænd og borgmestre om, at der skal ryddes op i regeljunglen. Kommunerne håndterer området godt, men der er plads til forbedring. Det kan ske, hvis den ekspertgruppe, der til juni lancerer sine anbefalinger, imødekommer kommunernes ønsker.

Foto: Lars Horn / Baghuset

22. 03. 2024 - kl. 13:42
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk & Martin Pedersen, marp@kl.dk & Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Siden regeringen i sit regeringsgrundlag annoncerede, at man vil spare tre milliarder kroner på beskæftigelsesindsatsen og lukke jobcentrene, har der hersket usikkerhed og tvivl om fremtiden for området.

Men spørger man de politiske topfolk på Kommunalpolitisk Topmøde, er der ingen tvivl om, at beskæftigelsesindsatsen er en grundpille i det danske velfærdssamfund. Og at det er en mildest talt risikabel øvelse at beslutte sig for en besparelse, inden man har undersøgt til bunds, hvor der rent faktisk kan spares.