Sundhed
Ældre
Kommunalpolitisk Topmøde

Rådmænd på topmøde efterspørger sammenhæng i sundhedsvæsnet: ”Jeg tror, regionerne undervurderer kommunernes arbejde”

Et sundhedsvæsen med sammenhængende behandlingsforløb og mere decentralisering. Det er, hvad flere rådmænd efterspørger på ældre- og sundhedsområdet, mens alle går og venter på ældrereformen og Sundhedsstrukturkommissionen.

Foto: Lars Horn / Baghuset

21. 03. 2024 - kl. 16:20
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk & Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk & Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Der er ikke mange på Kommunalpolitisk Topmøde 2024, som er uenige om, at sundheds- og ældreområdet er en hjørnesten i det danske velfærdssamfund. De fleste er også enige om, at det med stigende forventninger fra borgere og mangel på arbejdskraft vil blive sværere at opretholde et fornuftigt serviceniveau i fremtiden, hvis ikke der bliver gjort noget.

Danske Kommuner har taget temperaturen blandt flere af landets rådmænd og spurgt ind til udfordringer og ønsker til fremtidens sundheds- og ældreområde.

– Det, der er på spil, er jo, at vi alle sammen har et ønske om, at borgerne møder et sammenhængende sundhedsvæsen og en sammenhængende værdig ældrepleje. Det er der rigtig mange, der ikke gør i dag. Vi slås alle sammen for at skabe den struktur og model, der kan opfylde det behov, lyder det fra Tommy Hummelmose (K), der er rådmand for sundhedsforvaltningen i Odense Kommune.